Menü
UÇAN SANDALYEDEN PANORAMİK ASANSÖRLERE

UÇAN SANDALYEDEN PANORAMİK ASANSÖRLERE

Hayatımızı oldukça kolaylaştıran hemen her gün faydalandığımız yük ve yolcu taşımacılığında kullanılan hareketli makinalardır asansörler. Gözün alabildiğince yüksek binalara giriş yapıldığında hemen yönlenilen , bazıları için endişeye sebep olsa da vazgeçme lüksünün olmadığı uçan dolaplardır adeta. Var olan yüksek binalarda kullanılan bu hareketli kabinler bulundukları binalara yakışır gösterişteler ancak geçmişleri o kadar da sevimli değil. Gladyatörlerin ve vahşi hayvanların eğlence sektörü haline geldiği Roma dönemi düşünülecek olursa, ilkel asansörlerin toplumun zayıfları için nasıl bir eziyet haline geldiği tahmin edilebilir. Tarihte asansör icadı ve kullanımı aslında halen kayıtlı belgelerden daha eskilere dayanır. İlk insanların tekerleğin icadından sonra ilkel makara sistemleriyle yük taşıdığı ve böylece modern asansör sistemlerinin tohumlarının atıldığı tahmin edilmektedir. Dolayısıyla düşey taşımacılığın miladdan öncesine dayandığı söylenilebilir.

Peki ya asansör sistemlerinin hızlı gelişimini sağlayan faktörler neler olabilir?

Tahmin edildiği üzere yüksek binaların yapımı en popüler sebepler arasındadır ancak daha da önemli etken sanayi alanındaki gelişmelerdir. Asansör kullanımı ise önceleri endüstri ve sanayi alanlarında daha sonraları halkın genel kullanımı çerçevesinde yaygınlaşmıştır. Asansörde teknik anlamda gelişmenin sağlanması, asansör güvenliklerini sağlayabilen ince tellerden burulmuş sağlam halatların yapılması ve gerekli kabin güvenlik önlemlerinin alınmasıyla gerçekleşmiştir. Bu şekilde dizayn edilen asansörlerin yüksek binalardaki yük ve yolcu taşımacılığını sağlayabilmesi daha yüksek binaların yapımına ve var olan asansör tasarımlarının da gelişmesine sebep olmuştur.
İlkel asansörleri incelediğimizde elbette ki günümüz teknolojileri gibi sağlam halatlı ve hidrolik sistemlere rastlamıyoruz. Hatta 3. yy da Arşimed tarafından tasarlanan halatın bir kasnak etrafına sarılmasıyla taşımanın gerçekleştiği asansörlerin Eski Roma saraylarında kullanıldığı bilinmektedir. Bu ilkel asansörlerde hareketi sağlayan güç elbette insan ve hayvan gücüdür.
Asansörler için her ne kadar yük ve yolcu taşımacılığında kullanılır tanımı yapılsa da, Orta Çağ ‘da durumun biraz farklı olduğu, asansörün kullanım amacının modifiye edildiği tahmin edilmektedir. Orta Çağ’da asansörler manastır dışına güvenliği sağlamak amacıyla yapılmışlardır. Gece saldırıları bu şekilde önlenmektedir.

 

ASANSÖRÜN TEKNOLOJİ HALİNE GELMESİ

İlk asansörlerden sonra yine insan gücüyle çalışan ancak nispeten daha gelişmiş bir taşıma aracı yapılmıştır. 17.yy başlarında Fransız mimar Velayer tarafından yapılan bu asansör, Kral Louis için hazırlanmıştır ve yalnızca kralın komutasındadır. Asansör hareketinin elle çevrilerek, taşımanın ise karşı ağırlık kullanılarak sağlandığı bu icada o dönemde “Uçan sandalye”denilmiştir..
Aynı dönemde insana ihtiyaç kalmadan buhar gücüyle çalışan asansörün icadı da ciddi önem taşımaktadır. Mucidi ise Gary Larson’dur 1850-1860 yıllarına baktığımız zaman ise, asansörün artık sanayide tekstil fabrikalarında kullanılmasının yanı sıra halkın da kullanımına sunulduğunu ve giderek yaygınlaştığını söyleyebiliriz.
Asansör Tarihi19.yy da ise asansör ile ilgili güvenlik sorunlarının çözümüne ilişkin önemli adımlar atıldığını görmekteyiz. 1853‘de Elisha Otis’in basit bir yük asansörü kullanarak ilk kez güvenlik elemanlarını kullanmasının ardından; 1867’de Paris’de Leon Edoux tarafından “asansör” (ascenceur) kelimesinin dilimiz dünyasına girdiğini biliyoruz. Paris sergisinde ziyaretçilerle buluşan bu hidrolik asansör, misafirleri belli bir yüksekliğe çıkarıp indirmeyi başarmıştır.
Asansör hareketinin elektrik ile sağlanması ise, 1880 yılında ilk kez gerçekleştirimiştir. Elektirkli asansör ilk kez Alman Fizikçi Siemens tarafından yapılmıştır. Fransız devriminin 100. yıl kutlamaları sebebiyle Expo Paris fuarı için fuar giriş kapısı olarak kullanılan EİFFEL Kulesi de asansör kullanım tarihi açısından önemli zamanlardan biridir. 1889’da Fransız Mühendis EİFFEL ünlü kule için bir asansör kurmuş ve ziyaretçilerin kullanımına sunmuştur.
Ülkemizdeki asansör tarihine baktığımız zaman ise, ilk kez 1892’de Pera Palas’da inşa edildiğini biliyoruz. Tarih kokulu bakımına özen gösterilen bu asansör 400 kg taşıma kapasitelidir. Ayrıca Pera Palas Otel Beyoğlu’nda elektriğin ilk kez kullanıldığı binadır.
Tarihi Eski Roma’ya kadar dayanan hayatımızı son derece kolaylaştıran asansörler acaba sadece yolcu taşıyıcısı mıdır? Aslında asansörlere sadece insan taşıyan teknik ürünler olarak bakmak, insanların asansör iniş binişlerinde, yüksek binalardaki asansör yolculuklarında korku ve endişelerini en aza indirmeye çalışan, gerekli konforu ve güvenliği sağlamak ve geliştirmek için eğitimli teknik elemanlar yetiştiren ve bu sebeple 7/24 hizmet veren Obenas Asansör için oldukça dar bir vizyondur. Obenas Asansör sektördeki talep ve beklentileri yoğun tecrübe ve uzman kadrosuyla değerlendirmekte yenilikçi bir anlayışla müşterilerinin ihtiyaçlarının karşılanmasının yanı sıra onların memnuniyetlerinin ve güvenlerinin kazanılması böylece yolculuk kalitesini arttırmayı hedefleyen yüksek vizyonlu bir firmadır. Kumanda panolarından, asansör kabinlerine panoramik asansörlerden araç asansörlerine kadar tüm ürünlerinde kalite ve güven temelli çalışan Obenas Asansör, sektörün mevcut ve geleceğe yönelik teknik ihtiyaçların yanı sıra yolcu psikolojisini de temel alarak hizmetine devam edecektir.

UÇAN SANDALYEDEN PANORAMİK ASANSÖRLERE için yorumlar kapalı